T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KAHRAMANMARAŞ / PAZARCIK - Pazarcık Aksu Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Rehberlik

BAŞARI NASIL YAKALANIR?
Okul Basarisizligi

 Okul Veya Ders Basarisizligi        Ders basarisina etki eden bir çok durum vardir. Ders basarisizligi çocuklarin normal sosyal ve psikolojik durumunu etkiler. Bu durumda aile ile iliskilerinde bozulmasi söz konusu olabilir. 
       Ders basarisina en büyük etken çocugun zeka kapasitesidir. Bu durum çocugun okudugunu , anlatilani ve aktarilan bilgileri kolay kavramasina ve akilda tutmasini kolaylastirir. Zekanin belli bir seviyeye gelmesini daha çok dogumsal özellikler ve çevre sartlari belirler. Belli bir zeka kapasitesi olmasina ragmen ders basarisizligi olan çocuklarda asagidaki nedenleri aramak yerinde olur. 
       Ders basarisizliginin en büyük nedeni, çocuklarin belli bir sorumluluk içerisinde kendilerini hissedip , okul sonrasi gerekli ders çalisma saatlerini düzenlememeri ile kendini gösteren durumdur. Bu durumda ögretmen ve aileye çok büyük bir is düsmekte uygun ve dengeli yaklasimlar ile çocuklarin bu yöndeki eksikliklerini isbirligi içinde kapatmalari gerekir. Yanlis tutumlar çocuklarin bu sikintisini pekistirir. Bu durumda ögretmen aile isbirliginin olumlu etkisi büyüktür. 
       Egitimde firsat esitligi önemli bir konudur. Çocugun gittigi okulun genel durumu , ögretmeninin özellikleri , sinifin özellikleri , verilen egitimin kalitesi , bu egitime ek olarak saglanan imkanlar çocuklarin ders basarisini direk olarak etkiler. Bütün bu noktalarda belirgin problem olmamasina ragmen çocukta görülen ders basarisizliginda özel ögrenme güçlügü durumunu hesaba katmak yerinde olur. Bu durumun tespiti ve egitim ile tedavisi önemlidir. 
      Ders basarisina etki eden diger nedenlerden biriside çocukta olabilecek depresyon , madde bagimliligi , uyum bozukluklari ,aile ile ilgili problemler, psikososyal stres etkenleri , anksiyete bozukluklari gibi psikiyarik durumlarda da ders basarisizliklarina neden olabilir. Bu durumlar ders basarisizliginin yaninda ek belirtiler ile kendini gösterir. Bu negatif etkenin ortadan kaldirilmasi ile ders basarisizliginda düzelme belirgin olarak görülür. Ders basarisizligi olan çocuklarin yasitlari ile kiyaslanmadan ve özgüvenleri zedelenmeden , ders basarisi için yönlendirilmeleri önemlidir. Çocuklarin bu türlü sikintilari varken anne babanin asiri ilgisiz ve asiri kontrol durumlari, çocuklarin bu durumlarinin devam etmesine neden olur. Önemli olan anne babalarin çocuklarina vakit ayirarak , onlarin durumlarindan haberdar olmalari ve bu türlü problemler , tamamen çocugun yasaminda pekismeden gerekli önlemler alinmalidir. Çocuklarin okul ile ilgili problemleri önem arz etmektedir. Okul ile ilgili sorunlar ciddi sonuçlar dogurabilir. Bu sonuçlarin ele alinmasinda vakit kaybedilmemelidir. Belli bir yastan sonra çocuklarin psikososyal gelisiminde okulun etkisi çok büyüktür. Okul da olan herhangi bir problem çocugun genel olarak ruh sagligina ve psikososyal gelisimine direk etki eder. Çocuklarin zeka kapasiteleri , kisilik yapilari , ailenin sosyo ekonomik ve sosyokültürel durumu, okulun kalitatif ve kantitatif özellikleri, ögretmenlerin tutumu , okuldaki arkadaslarinin özellikleri vb etkenler çocugun okul ile ilgili konumunu belli eder. Ve bu etkenlerden herhangi biri ile ilgili sorun çocugun okul sorunu olarak karsimiza çikar. Okul sorunlarinin zamaninda tespiti ve tedavisi çocugun islevsellik kaybini ve ögrenme performansindaki zarari en aza indirir. Belli bir zeka seviyesine ragmen ders basarisindaki ilerleyen düsme okul sorunlarinin en temel göstergesidir. Çocugun okula gitmek istememesi okul ile ilgili degisik bahaneler söylemesi ,bedensel yakinmalar ile aileye yakinmasi , ders çalismak istememesi , son zamanlarda okul arkadaslarindan uzaklasmasi , sabah okula gitmek için kalkmakta zorlanmasi , okula gitmemek için siradan bahaneler sunmasi ,okul ile ilgili bazi sorunlarin oldugunun göstergesidir. Bu durum bazi psikiyatrik rahatsizliklardan da kaynaklaniyor olabilir. Ayrintili psikiyatrik muayene ile bu tür bir ayrici tani yapilmalidir. Zaman geçirmeden soruna müdahale edilmelidir. Aileden , okuldan veya çocugun kendinden kaynaklanan problem çözülmeye çalisilmalidir.

 

 

22-10-201922-10-201922-10-201922-10-2019

 

 

 

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.12.2012 - Güncelleme: 20.11.2019 23:07 - Görüntülenme: 2611
  Beğen | 1  kişi beğendi